Intre meserie si hobby este pasiunea

Sa zbori e un vis  vechi al omului. Sa o si faci e  implinire, arta, pasiune, curaj. Sa imparti gratis  cu altii ceea ce stii sa faci  mai bine este generozitate si mai mult decat atat. E cazul domnului Coltanel Catalin Bogdan, pilot de profesie si pilot in   timpul  liber. Ne-a pus la indemana  cunostintele despre aviatie  si avioane, priceperea sa de  a le conduce. In hangarul  in care  dumnealui si asociatii au  adapostit trei avioane  ultrausoare  am descoperit multe din tainele zborului. Intrebarile copiilor curgeau suvoi: de unde pasiunea pentru  inaltime,  ce trebuie sa  faci pentru a ajunge pilot, de la ce varsta  ati inceput sa cochetati cu  avionul,  mai stapaniti pamantul acolo in avion, la ce concursuri ati participat, care a  fost cea mai  lunga iesire in spatiu, ce faceti in caz ca  apar probleme la bord?

Cu rabdare a descris avionul  ca interior si exterior.

Forma exterioară a avionului, dimensiunile, motorizarea, organizarea structurală a componentelor sale îi influenţează direct performanţele. Avionul este un aparat complex alcătuit în mod normal din patru subsisteme:

  1. structura de rezistenţă;
  2. sistemul de propulsie;
  3. echipamentele de bord şi aparatele de comandă a zborului;
  4. instalaţiile şi mecanizarea aeronavei.

În general, un avion este alcătuit din următoarele părţi principale: aripa cu dispozitivele sale de sustentaţie, fuzelajul, ampenajele orizontal şi vertical cu părţile lor mobile, trenul de aterizare şi sistemul de propulsie. Părţile mobile ale avionului sunt: eleroanele, profundorul, direcţia, flapsurile, voleţii, frâna aerodinamică şi compensatoarele.

Aparatura de bord este alcătuită din: sisteme pentru controlul zborului, sisteme pentru controlul funcţionării motoarelor, sisteme de navigaţie aeriană, aparatură radio/radiolocaţie.

La avioanele militare se adaugă armamentul de bord, instalaţiile de bombardament şi dirijare a rachetelor, blindajul de protecţie, acroşajele şi aparatura adecvată misiunilor de luptă.

Acţionarea comenzilor avionului se realizează prin intermediul instalaţiilor hidraulice şi pneumatice. Esenţiale pentru zborul avionului sunt şi instalaţiile de alimentare cu combustibil şi ulei, instalaţiile electrice, de antigivraj (dezgheţare), sanitară, de izolaţie termică şi fonică, climatizare şi comenzile agregatelor aeronavei, echipamentul de dirijare.

Comanda sistemului de propulsie şi a comenzilor părţilor sale mobile asigură manevrarea aeronavei.

Comanda tracţiunii se realizează prin maneta de gaze care acţionează sistemul de propulsie. Comenzile părţilor mobile sunt asigurate prin manşă, paloniere, flapsuri, frâne, etc. De exemplu, acţionarea manşei înainte şi înapoi implică bracarea profundoarelor în sus şi în jos, fapt care duce la o mişcare a avionului în sus sau în jos. Mişcarea manşei spre stânga sau dreapta acţionează eleroanele de pe aripi, ducând la o mişcare de ruliu (rotaţie) în jurul axei longitudinale. Călcarea palonierelor (pedalelor) spre stânga sau dreapta acţionează direcţia avionului în lateral. Ceea ce trebuie reţinut însă, este că manevrarea aeronavei se face prin acţionarea combinată a diferitelor comenzi.

Inainte de aceasta vizita ne-am informat despre  “Dedal si Icar”, “Legenda  Manastirii Argesului”  cu al sau Mester Manole,  Traian Vuia , Aurel Vlaicu. Henri Coanda.

Cea mai intereasnta parte a vizitei noastre a fost  zborul. Invatatoarea a urcat in carlinga alaturi de pilot. Dumnealui a pregatit   decolarea  solicitand culoar/ drept  de zbor  operatorului de trafic aflat in Turnul de control al Aeroportului “George Enescu” Bacau.  “Calatoria” a  oferit privelistea de ansamblu a imprejurimilor . Pentru cei neobisnuiti  virajele nu sunt tocmai placute stomacului .

Intorsi la scoala, am facut bilantul zilei, am desenat  avioane, am impletit sireturi, am recapitulat ceea ce am invatat.  A fost o zi  minunata  chiar daca ploaia ne-a cam stricat din planuri!

 Alex Sladaru a spus:

Mi-a facut o foarte mare placere sa merg la hangarul de langa comuna Sarata din judetul Bacau. Prima oara in viata mea am vazut real, cu ochii mei, niste avioane cu doua locuri. Domnul acela a invitat-o pe doamna noastra invatatoare la un zbor cu acel avion. Dansa bineinteles ca a acceptat. In scurt timp, pilotul ne-a facut  o demonstratie aeriana cu micul aparat de zbor. Am aflat ca, daca studiem aviatia, ni se va parea usor sa pilotam avioane mici sau avioane mai mari cand vom fi maturi.      A fost o experienta unica in viata pe care as vrea sa o mai repet. Multumim, domnule Bogdan!

Aida Elena Senteş   a zis:

            Mie mi-a plăcut la hangarul Sărata, deoarece am  învăţat  lucruri noi despre avioane şi acei oameni m-au făcut să le văd din alt punct de vedere  .
            Înainte priveam  aviaţia doar ca  pe o meserie grea , dar pilotul mi-a explicat că aceasta preocupare poate fi şi un hobby şi profesie.
            În acest serviciu îţi trebuie multe calităţi , dar cele mai importante sunt :
·         -curajul ;
·          -voinţa ;
·           -inteligenţa.
Anamaria Boboc  :
Despre pilotul de avioane pot sa spun ca m-a purtat in zbor in lumea avioanelor si ca mi-a aratat acele avioane, caci eu n-am mai vazut nici un avion. Am fost, totusi,  ca nu ne-a vorbit despre portanta, modul in care sunt facute aripile, amerizare, decolare, etc.

 


No Comments


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>